Sosyal Antropoloji ve İnsanın Kökeni
Yazar: Alan Barnard - Kasım 2013
Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
Sosyal antropoloji, kültür ve kültürler arası karşılaştırma gibi kavramları mesele etmesinden ötürü, insanın toplumsal yaşamının kökenlerini anlamak bakımından son derece faydalı bir araştırma alanıdır. Tıpkı arkeologlar gibi sosyal antropologlar da zaman katmanlarını geriye doğru eşeleyip, dilin, simgeciliğin, ritüelin, akrabalık sistemlerinin, mütekabiliyet ahlakı ve siyasetinin kökenlerine ulaşmaya çabalamaktadırlar. Alan Barnard bu kitabında, insanın kökenini ele alan bir sosyal antropoloji dalı kurulmasını savunuyor ve böyle bir çalışma dalının çerçevesini çizip, geçmişini özetliyor. Barnard’a göre, disiplinler arası bir alan olan insanın kökeni araştırmaları, sosyal antropoloji içinde meşru bir alt disiplin olabilir ve olmalıdır.
Barnard arkeoloji, biyolojik antropoloji, hatta dilbilim alanında çalışan akademisyenlerin, toplumsal ve kültürel unsurlara yeterince eğilmediğine dikkat çekiyor; benzer bir sorunun, bağlantılı disiplinler olan primatoloji, evrim psikolojisi ve insan genetiği gibi alanlar için de geçerli olduğunu öne sürüyor. Sosyal Antropoloji ve İnsanın Kökeni, antropoloji araştırmalarında büyük bir boşluğu doldurmayı hedefleyen öncü bir çalışma. İnsanın ve kültürel evriminin tarihöncesini daha iyi anlayabilmek için, gerçek sosyal antropolojiden faydalanmanın şart olduğunu vurguluyor. Barnard’ın bu çalışması, sosyal antropologların, insanın kökeni çalışmalarına ilgi duymasını sağlayacak güçlü bir temel oluşturma iddiasında.
Alan Barnard 1978’den beri görev yaptığı Edinburgh Üniversitesi’nde Güney Afrika Antropolojisi profesörüdür. Kırk yılı aşkın süredir Güney Afrika’nın avcı-toplayıcı ve çoban topluluklarını incelemektedir. Botsvana, Namibya ve Güney Afrika’daki arkeolojik araştırma ve etnografik çalışma sahasının kapsamını genişletmek gibi zor işe girişmiştir. Çok sayıda yayını vardır. Başlıca eserleri asında şunlar sayılabilir: History and Theory in Anthropology (2000); Anthropology and the Bushman (2007); Genesis of Symbolic Thought (2012).